Plannen maar: rondreis Mexico/Guatemala & Belize

Tijd!

Dat roep ik steeds naar iedereen die me vraagt hoe ik dat goedkope vliegticket heb kunnen scoren: tijd. De tijd nemen en er tijd in willen steken. Laat dat nou net de moeilijkheid zijn ons, drukke twintigers en dertigers! Voor mij was de kerstvakantie het uitgelezen moment. Twee weken vakantie en tussen de schranspartijen door was er ruimte voor het afschuimen van het wereldwijde web.

Vlucht naar Mexico. Check. Betaalbaar. Check. Reisgidsen. Check. Heel veel goesting. Check!

foto 2

Mijn stapel reisgidsen.. Ik weet wat doen de komende weken!

Moest je trouwens benieuwd zijn naar de uitslag van de poll, het ging gelijk op tussen Mexico en Peru. Cuba bleef wat achter. Het werd, zoals ondertussen bekend gemaakt, Mexico, ik volgde mijn gevoel. Mijn hart, dat al lang naar Mexico wilde. Mijn smakenpallet, dat ook al lang naar Mexico wilde. Tortilla, taco, enchilada, .. – fan: aanwezig! En ik volgde ook een beetje mijn portefeuille. Ik vond een vlucht voor €600 naar Cancun (via Houston, Texas) en vond dit een behoorlijk koopje.

Negen reisgidsen later, ben ik volop aan het plannen geslagen. Even wat lezen, Google Maps’en (wat ’n woord ;-)), rondreizen van reisagentschappen checken,… Dingen die ik tot hiertoe geleerd heb:

  • Mexico is GIGANTISCH. Je hebt meerdere reizen nodig om alles te zien. Keuzes zijn nodig! Wij gaan voor het schiereiland Yucatan, goed combineerbaar met Guatemala en Belize.
  •  De Mexicanen van nu zijn een mix van de nazaten van de Spaanse veroveraars en de oorspronkelijke inwoners (indianen). 10 % van de bevolking heeft het indiaans als moedertaal.
  •  Het katholicisme en de rituelen van Maya’s en Azteken zijn ietwat verweven in Mexico waardoor er rituelen van deze oude religie in de mis gebruikt worden en de Maagd Maria een bruine huidskleur heeft
  •  Mexico heeft 10 000 km aan stranden, ook ideaal als strandvakantie dus. Wij pikken sowieso een paar daagjes strand mee aan het begin en einde van onze reis.

Ik leer elke dag bij, en ik vind het geweldig! Me in een land of verschillende landen verdiepen, ik krijg er nooit genoeg van en voor mij is het telkens de helft van het plezier van zo’n reis. We zijn trouwens nooit eerder zo lang op reis geweest, we zijn maar liefst 23 dagen weg deze keer!

foto 1En? Vind je me staan met een sombrero 😉

Tips voor de drie landen zijn meer dan welkom in de reacties onder dit bericht of op mijn Facebook. Ik hoor het graag!

Nies

 

Geef een reactie

